Dagnelidkliniken - Hej Folktandvården!

Dagnelidkliniken är en av Nordens ledande kliniker inom tandimplantat och käkkirurgi. De är också en ny typ av tandklinik, där man samlat alla resurser som behövs för att göra kundens tandvårdsresa så behaglig och effektiv som möjligt. Här arbetar specialister, allmäntandläkare, labbtekniker, psykologer etc. 

Tjänster

Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering
Mätning och uppföljning

Den som förr behövde en remiss till specialisttandläkare i Västra Götaland fick inte ha bråttom. Som värst fick man köa över två år, vilket orsakade både smärta, lidande och sämre livskvalitet för över 40 000 människor om året. Helt i onödan. 

Problemet var att privat tandvård alltid har remitterat patienter till offentliga specialister. Av tradition har man inte gjort tvärtom, vilket har gjort att köerna hela tiden har ökat. Den offentliga vården har helt enkelt inte hunnit med.

Den offentliga vården behövde avlastning. Därför tog Dagnelidkliniken – med sina specialister och avsaknad av väntetider – initiativ till ett historiskt samarbete mellan privat och offentlig tandvård. Det onödiga lidandet måste få ett slut.   

Budskapet ”Ingen behöver längre vänta på specialisttandvård” var brett och av stort allmänintresse. Målgruppen var typ ”alla med tänder” i Västra Götaland.

Den offentliga vården behövde dessutom få information om att de kan och får remittera till privata specialister och att det inte kostar mer, varken för patienten eller samhället.

Eftersom budskapet riktade sig till en bred allmänhet var det effektivast att välja breddmedia som huvudkanal. Det seriösa och allvarsamma budskapet gjorde dessutom att dagspress blev huvudmedia. För att få extra genomslag och öka frekvens använde vi oss av spårvagnsreklam.

Men allt skulle vara bortkastat om vi inte nådde och övertygade tandläkarna på Folktandvården. För att säkerställa detta helt avgörande moment gjorde vi två saker: a) ett DR-utskick med djupare information som skickades till alla tandläkare på alla Folktandvårdskliniker i Västra Götaland och b) en kampanjhemsida som vände sig till både privatpersoner och Folktandvårdens personal.

Slutsatsen var att kampanjen hade extremt goda effektsiffror och ledde till action.