Volkswagen – Går på vatten

När Volkswagen Göteborg berättade att de var stolta sponsorer till Båtmässan trodde vi de skojade. Det är självklart ett uppenbart båtfokus på mässan. Båtmässan är inte bara ett ställe där man drömmer om favoriter, plockar lite pennor och går hem med en broschyr. Det är handelsdagar. Med en avslutningsfrekvensen på ca 70% hos alla utställare var det tydligt att en bil kommer få svårt att sno åt sig intresset i den miljön.

Tjänster

Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering

Co-creation

We are Bryssel

Vårt uppdrag blev alltså att besvara frågan; Hur kan vi få folk att prata om en bil, på en båtmässa? Lösningen. Först och främst måste vi acceptera det naturliga fokuset från besökarna, de vill ha båt. Vi måste spela på deras planhalva och till detta lägger vi byggstenarna: Produkten. Förändring. Rolighet. Och en vision. Tänk om det var möjligt att ta med sig bilen på båtsemestern. Vilken grej. Så mycket älskar vi bilar. Men framförallt så mycket älskar vi förändringar. Vi vill så ett frö i varje besökares huvud om att man inte måste leva båtlivet som det alltid har gjorts. Vi vill något mer. Vi vill se en förändring, en rolig sådan. En som drivs av värme och humor istället för en rosslande gammal bensindriven utombordare. Och alla goda idéer startar med en prototyp, vare sig den heter Bubbla, Golf eller Minibuss. Så vi tillverkade en och ställde ut den på båtmässan. Vi kallade den Pontoon. Resultatet. Omdömen som ”Det mest innovativa på mässan är troligtvis Volkswagens bilsläp för båtar” tillsammans med ett 20-tal artiklar på nätet,  dagspress, och båt- och biltidningar bidrog till att lyfta vår skapelse. Det går med andra ord att göra ett bilmärke till en av höjdpunkterna på en båtmässa. Och som en liten avslutande detalj; Pontoonen hade flera köpare redan innan den premiärvisats på Båtmässan.