Hej Gustav, Linderoths nya COO – hur har de första veckorna varit?
Det är känns väldigt bra att äntligen vara här och ha kommit igång. Framförallt är det spännande att vara med på Linderoths resa framåt. Min uppfattning såhär några veckor in, är att man arbetar väldigt nära kundernas affär, och på så sätt levererar värde rakt in i kärnan för dessa företag. Jag kommer nu senast från en större digital designbyrå där man ibland fastnar i processer och struktur, och därigenom tappar den viktiga närheten mellan byrå och uppdragsgivare. Så det finns riktigt bra förutsättningar att ta vårt uppdrag och våra leveranser till nästa nivå, med ett ökat fokus på den digitala sfären.

Berätta lite om vad du gjort tidigare?
Jag jobbade tidigare på Grebban Design, en av de större varumärkes-, design- och e-handelsbyråer vi har i Sverige. Där var jag ansvarig för affären kring varumärke och design, med ett övergripande fokus på att hjälpa kunder att identifiera den affärsnytta som ligger i varumärke och digital kundupplevelse.

I sak är det ett ingen större strategisk skillnad mellan att skapa ett varumärke som ska appliceras digitalt kontra enbart på fysiska enheter, men eftersom förväntan från konsumenter numera alltid är en enhetlig och sammanhängande omniupplevelse, kan man inte heller särskilja dem. Trots det upplever jag att det är få byråer som lyckas med just helheten. Oftast är det tydligt att hantverket finns, men när man sedan ska få det att lyfta i olika appliceringar, så ser man att det saknas lager av digital medvetenhet.

Hur ska varumärken agera för att lyckas med en sammanhängande omniupplevelse idag?
För mig kommer man då tillbaka till den strategi som ligger till grund för arbetet. Vi har fortfarande 2023 svårt att inse att exempelvis en hemsida ska fånga essensen av varumärket och representera vad vi som företag står för, helst lika bra eller bättre än våra fysiska kundmöten. Sätter man ribban där kommer andra krav på alla interaktioner som sker mellan kunden och varumärket.

På långt sikt – hur ser du på digitaliseringens nästa steg?
Jag tror det är för sent att tala om en digitalisering. Eller låt mig formulera det så här: Det är högst relevant för alla som driver företag idag, att ha processer, strategier och kontaktytor som utgår från den digitala ínteraktionen. Om så inte är fallet, måste det belysas och hanteras. Här finns det fortsatt mycket att göra för oss alla, lite olika beroende på bransch, men det är inga konstigheter, vi är helt enkelt många som kämpar med det.

Jag menar utifrån ett kundperspektiv, att oavsett om du arbetar B2C eller B2B, så finns det en självklar förväntan på att detta ska finnas på plats. Med andra ord, att rätt digitala anpassningar finns på plats är idag en hygienfaktor.

Om vi istället tittar specifikt på varumärkesidentitet, så är min upplevelse att här ligger många efter, och det finns flera enkla insatser som kan ge effekt. Det handlar inte bara om Skeuomorfism, utan om att våga tänka nytt och innovera, vilket är svårt. Men om en är skicklig på att digitalisera sitt varumärke, blir resultatet alltid en enkel och självklar upplevelse. När ditt varumärke gestaltas och uttrycker sig på ett naturligt och intuitivt sätt för digitala ytor, innebär det en särskiljande faktor i de flesta branscher. Det är en stor möjlighet under ett år när vi alla måste prioritera insatser, och säkerställa att vi driver våra företag ansvarsfullt.

Vem är du som person?
Jag är småbarnsfarsa till två goa vildingar, en 2-åring och en 5-åring, så livet utanför jobbet fylls mycket av att finnas där och upptäcka livet tillsammans med dem. Annars spenderas den tid som finns kvar till att försöka hålla igång fotbollen och att spela musik. Det är kul att skryta med att fotbollslaget som jag är med i, vann högsta serien i Korpen Göteborg för någon säsong sen, speciellt eftersom det inte är något att skryta med. Vill tillägga att musikintressent idag mest handlar om att tillverka egna gitarrpedaler, eller att spela hemma på egen kammare.

Vad är ditt uppdrag som COO för Linderoths?
Det är tydligt att Linderoths har mycket att erbjuda, och för mig handlar det om att skapa relationer och förutsättningar så att den kompetensen verkligen kommer ut till våra kunder. Det handlar om att ihärdigt fokusera på affärsnytta, och sen våga mäta och förbättra. Många varumärkesbyråer älskar att prata om värdet av ett varumärke initialt, men färre mäter och följer upp långsiktigt kring detta. Jag vill att Linderoths ska stå för långsiktig affärsnytta och tillväxt för våra kunder. Om vi som byrå sätter våra kunders affär främst, blir det även den största framgångsfaktorn för oss.

Avslutningsvis – vad ser du fram emot mest nu, på kort sikt?
Det är kul att vara på en mindre och tight byrå, där alla kollegor har nära band till varandra. Insåg tidigt att många här likt mig själv, har ett särkilt intresse för musik och kultur, bara det faktum att vi har en “kontorsgitarr” ökar välmåendet även en måndag morgon. Sen gillar jag att komma till de vackra kontorslokalerna här centralt i Göteborg. Att sitta och arbeta här är en riktig höjdare, något som ökar trivsel och kreativitet.

Det jag ser mest fram emot är att träffa alla kunder, nya som gamla, och då gärna få bjuda på en kaffe hos oss. Så om någon vill svänga förbi och säga hej, tveka inte att höra av er.