Newbody – En del av föreningsrörelsens framtid
Newbody Family –En del av föreningsrörelsens framtid
Newbody Family –En del av föreningsrörelsens framtid
Newbody är den ledande föreningspartnern i Sverige. Sedan 1986 har varumärket vuxit och blivit ett av Sveriges mest köpta och omtyckta. Inte minst för sin otroliga kvalitet. Men framtiden för föreningar är komplex. Med sviktande deltagarsiffror kommer nya utmaningar, problem och möjligheter. Linderoths fick uppdraget att definiera hur Newbodys roll i föreningsrörelsens framtid skulle se ut.
Det svenska samhället står i direkt koppling till föreningslivet. Desto fler föreningar, desto mer tillit, jämställdhet och integration. I takt med ökade klyftor minskar dock föreningslivet. För en framtid där föreningar blomstrar igen krävs en verklig partner. Därför behövde Newbody renodla både sitt fokus på produkter och försäljning, men framförallt bli en accelerator för föreningarna själva.
Tillsammans gjorde vi en affär- och varumärkestransformation för att öka relevans, genomslagskraft och lojalitet. Men utan att tappa möjligheten att driva, underlätta och stötta försäljning.
Uppmätta effekter efter lanseringskampanj
• Dubblat antalet besök in i e-handel
• Dubblad omsättning i e-handel v 1, ytterligare ökning vecka 2
• 7-9% konvertering på e-handeln
• Ökad försäljning av äldre befintliga produkter(från 2,5% till 9-10% av total fsg)
• 100% fler förfrågningar om att starta försäljning (60% mer än föregående år)
• Ökad försäljning i katalog
Läs mer om
• Skapades en ny arkitektur på varumärken där Newbody Family blir alla föreningarnas partner
• Skapandet en ny site som definierade Newbody Familys syfte, erbjudande, fördelar och bevis
• Innovation nya tjänster: Cupguiden och Magasinet som förenklar för föreningarna
• Lansering av en ny e-handel så varje lag kan tända sin tillfälliga shop och lättare nå sina mål
• Varumärket Newbody Family som accelerator för föreningslivet definierades och designades
• Newbody renodlades till produktvarumärke genom en uppfräschning
• Ett nytt hemkoncept Home Seremonies lanserades från ax till limpa
• För båda sortiment utvecklades produktdesign, förpackningar, produktfoto, namn och budskap
• Katalogen redesignades för att underlätta försäljning, användning och effektiviteten i arbetet
• Mediabudgeten viktade enligt 60/40% till fördel för att skapa efterfråga
– En budskapsplattform och kommunikations- och upplevelsestrategi utvecklades
– PR, Varumärkeskommunikation, Syftesdriven aktivering, Produktdriven aktivering och Retargeting linjerades för maximal kundupplevelse
• Varumärkeskommunikation i form av film i breda kanaler samt online lanserade förändringen
• Print i breda media understödde varumärkeskommunikationen
• Långa varumärkesbyggande banners på föreningsspecifika platser konkretiserade erbjudandet
• Föreningsspecifika kanaler möjliggjorde också konverterande banners
Brion – Att installera framtiden
Brion – Att installera framtiden
Brion – Att installera framtiden
Tjänster
Brand Strategy
Brand Design
Brand Writing
Content Creation
Brion hade på fyra år nått 0,5 mdr i omsättning, och på rekordkort tid lyckats bli AAA-certifierade. För att samla och rikta den inneboende kraften, fick Linderoths uppdraget att definiera Brions roll i en värld där energiåtgång är en av planetens viktigaste frågor. Hur ser framtiden ut för installationsbolag? Hur ska ett installationsbolag agera för att vi andra ska ha en framtid?
Byggnader står enligt vissa beräkningar för upptill 40% av världens totala co2-utsläpp. Det är en av de stora fem påverkarna. Installation bygger på kunskap om teknik för att optimera ekonomi och eller energi. Så vi riktade all den kunskapen till något nytt. Brion är inte ett el-, ventilations-, kyl-, teknik-, rör- eller solenergibolag. Brion är inte ens i installationsbranschen. Brions bransch är energieffektivitet i byggnader. Så installerar Brion framtiden. För oss alla.
Tillsammans gjorde vi en affärs- och varumärkestransformation utifrån tre perspektiv – medarbetare, talang och kunder:
— Med avstamp i affärsplanen definierade vi affärsnytta online
— Konkretiserade kulturen med ledningsgrupp och stakeholders
— Identifierade Brions unika roll som en decentraliserad innovativ utmanare
— Designade varumärket genom storytelling kring de särskiljande faktorerna
— Utvecklade erbjudanden (EVP) för två målgrupper: Entreprenörer & Montörer
— Formulerade erbjudanden för varje teknikgren samt branscher
— Utvecklade nya tjänsten Energioptimering
— Systematiserade lokalt arbete genom vår portal med integrerade mallar i beställningssystem
OBOS – Hägerneholm Park
OBOS – Hägerneholm Park
OBOS – Hägerneholm Park
Vem vill inte ge sina barn ljusa barndomsminnen? Minnen av lek och spring mellan hus, av äventyr i skog och mark, skoldagar, bollspel, grill, kvällsdopp och långa sommarkvällar? De minnen man själv fått eller kanske aldrig fått uppleva. De vill man skänka.
Detta tog vi som utgångspunkt när OBOS – en av nordens största bostadsutvecklare, i en trög bostadsmarknad gav oss uppdraget att skapa intresse för Hägerneholm Park, ett bostadsområde med moderna och miljökloka radhus i Täby. Produkten var radhus i trä som tar tillvara på och möjliggör ekosystemtjänster. I sig själv inte unikt, men omgivningarna bjuder på ingredienser som kan skänka minnen. Här fann vi vägen. Vägen genom minnena och känslorna.
Co-creation
Emelie Zetterberg
Konceptet vi tog fram bygger på att inkludera barnen. Vi tror att föräldrar i stora beslut som husköp, tar barnen och deras behov i beaktning. Man vill ge barnen en bra plats att bo, leva och växa upp på.
En klassisk barnrumsdetalj är ABC-tavlan. En sådan har vi alla en relation till. Genom att använda ett lekfullt manér som flörtar med föräldrarnas minnen och deras drömmar om att barnen ska utveckla sin nyfikenhet och kunskapstörst, kunde vi särskilja oss från andra bostadsutvecklare. Varje bokstav fick representera någonting som har med livet i Hägerneholm Park att göra. På så sätt kunde vi blanda det känslomässiga och det mer faktatunga på ett sätt som engagerade såväl liten som stor.
Kampanjen gick digitalt samt i traditionella kanaler som print, utomhus och DR.
Castellum – Torsgatan 26
Castellum – Torsgatan 26
Castellum – Torsgatan 26
På en bakgata, en kort promenad från Centralen, vilar en av Stockholms bäst bevarade hemligheter. Ett landmärke som nästan fallit i glömska. Stockholm Gasverk byggdes för över 110 år sedan efter två arkitekters vision: att väva samman arbetsplatser, boende och verkstäder i ett enda hus.
Co-creation
vingaland.se
Castellum utvecklar fastigheten till en unik miljö som kopplar samman stadsdelar, verksamheter, gårdar och idéer. Vi ville i ett tidigt skede visa att det sker något stort och viktigt på Torsgatan, bygga förväntning och nyfikenhet och etablera en destination.
Alvhem – Identitet
Alvhem – Identitet
Alvhem – Identitet
Alvhem startades i slutet av 2006 som motvikt till branschen som då fokuserade på antalet försäljningar, och helt hade glömt av att det handlade om försäljning av någons hem. De frågor som låg Alvhem varmast om hjärtat – människor, byggnadsvård, interiör och långsiktighet – glömdes helt bort.
Tjänster
Kund- och medarbetarundersökning
Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet
Produktion
Implementering
Co-creation
narkitekt.se
Alvhem är ett kreativt team av mäklare, hantverkare, inredare, fotografer och kommunikatörer som gör sitt yttersta för att skapa drömhem. Att deras kontor är inredningsbutiker var, och är, helt unikt i branschen. Men även mäklarbranschen utvecklas, och därför var det är dags att än en gång bryta mot branschens konventioner.
Ett drömhem består av mer än en vacker sekelskifteslägenhet, det skapas av alla de delar som skapar ett hem, som inredning, området och personliga detaljer. Målet var att skapa en identitet som kunde rama in stadsdelens alla berättelser – oavsett om det handlade om egna produktlinjer, styling, interiör, byggnadsvård, hantverk eller intervjuer med lokala kreatörer.
Den nya identiteten är framtagen för att kunna rama in all den kunskap och inspiration som Alvhem sitter på. Resultatet som pryder bland annat webbplats, butiker, påsar, hang-tags och tryckt material är essensen av Alvhem – ett möte mellan sekelskiftet och modern skandinavisk design.
Besök alvhem.com
Dagnelidklinken - Christmas inspiration from your dentist
Dagnelidkliniken - Christmas inspiration from your dentist
Det är svårt med julklappar. Förr var det otänkbart att ge bort annat än saker. Det var mjuka eller hårda paket. Men det har förändrats. Den medvetna människan idag ger bort upplevelser – gärna hållbara – i form av resor, SPA-besök eller klippkort hos massören. Men vad är nästa steg? Vi tror vi har svaret.
Tjänster
Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion
December och januari är lågsäsong inom tandvården. Snittbeläggningen sjunker med 15-20%, andelen nya kunder (patienter) är upp till 20% lägre än en ”normalmånad”. Alla som går hos en tandläkare vill undvika tandvårdsutgifter i december och januari. Den affärsmässiga utmaningen var att jämna ut försäljningen genom att minska det årliga försäljningstappet och öka beläggningsgraden i december och januari.
Lösningen fanns gömd i ett annat problem. Nämligen det vakum att många människor tycker det är påfrestande att köpa julklappar. Absolut jobbigast är det att försöka hitta på en bra julklapp till sin livskamrat. Processen är kravfylld, ångestladdad och oftast jättedyr. Så vad skulle hända om man till exempel gav sin man en rotfyllning i julklapp? Eller en smart eltandborste med internetuppkoppling till tandläkaren? En tandblekning? Eller ett psykologbesök för att bli av med tandläkarskräcken. Skulle inte sådana saker vara utmärka bevis på både kärlek och omtanke? Strategin var att få folk att ge bort ett besök på tandkliniken, eller en tandvårdsrelaterad produkt som julklapp.
För att få folk att vilja ge bort ett tandläkarbesök i julklapp, var det nödvändigt att förpacka Dagnelidklinikens produkter och tjänster på ett helt nytt sätt. Tandläkarbesöket måste få ett nytt symbolvärde – utan associationer till vård, smärta, sjukdom, tandläkardoft och bedövningssprutor. För att skapa lust att ge bort ett tandläkarbesök, måste vi skapa nya kopplingar och associationer till njutning, världsvana, lyx, design, avslappning och sinnlighet. Lösningen var ”Christmas inspiration from your dentist” – en julkatalog, starkt influerad av julkataloger från exklusiva varuhus som NK, Macys eller Harvey Nichols. Fast med en avgörande skillnad – istället för Aaltovaser, Jacobsensmycken och Burberryväskor innehöll den här julkatalogen tandläkarbesök, fluorskölj, implantatoperationer och tandhygienistbehandlingar.
Sverigehuset – Tölö Gårdar
Sverigehuset Tölö Gårdar – Kommunikationskoncept
Sverigehuset tar tillvara platsens möjligheter och anpassar den till det liv du vill leva där. Hos Sverigehuset är varje projekt unikt, och det ska spegla deras hus från början till slut. Sverigehuset bygger och förvaltar fastigheter i och runt Göteborg. De utgår alltid från platsen och målgruppen när de bygger sina hus och det ska genomsyra hela kundresan. Varje projekt får sin egen identitet för att återspegla det man vill att målgruppen ska längta efter.
Tjänster
Varumärkesstrategi
Varumärkes identitet
Innehållsstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion
Halland har sedan en lång tid tillbaka präglats av vackra landskap med blommande ängar och röda ladugårdar. På dessa öppna fält tycks tiden stå still och mycket av det som finns där har funnits på samma plats i flera generationer. Därför var det givet att låta omgivningarna ge inspiration till arkitekturen och färgvalen på Tölö Gårdar, liksom konceptet för hela projektet.
Sommaren 1953 var Jonas (vd på Sverigehuset) mamma på besök i trakten med sina föräldrar, och förälskade sig i området och de vackra ängsblommorna. Hon plockade så många blommor hon kunde och gjorde ett herbarium av buketten. Av de blommorna lät vi göra ett mönster. Idag blir det vackra mönstret en påminnelse om det som alltid funnits på platsen. Av mönstret skapade vi detaljer och en vacker tapet som bostadsköparna kunde välja som tillval.
Mio – Enok & Thompson
Mio – Enok & Thømpson – Varumärkeslansering
Mio – Enok & Thømpson – Varumärkeslansering
Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning, som brinner för att förgylla kundernas liv hemma med riktiga möbler och prisvärd kvalitet. Efter att ha levererat inredningslösningar i över 50 år var det dags för ett eget varumärke.
Tjänster
Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet
Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering
Mio är ett av den svenska möbeldetaljhandelns mest uppskattade varumärken. Med butiker på ett 70-tal platser i Sverige fanns både möjlighet och kapacitet att ytterligare stärka sitt erbjudande och sin position genom att skapa ett eget produktvarumärke.
Linderoths uppdrag blev att positionera, designa och lansera ett varumärke som genomsyrades av Mios värderingar: Personligt, Stilsäkert, Affärsmässigt och Kvalitativt. Sortimentet skulle bestå av särskilda kollektioner i utvalda produktkategorier.
Varumärket Enok & Thømpson lanserades genom en kollektion av högkvalitativa sängar med tillbehör.
Genom att lansera ett premiumvarumärke kunde vi öka intresset för och driva en hel kategori samtidigt som vi gav kunderna valmöjlighet med en tydlig prisstege.
Villa Belparc – Identitet
Villa Belparc – Identitet
Villa Belparc – Identitet
I slutet på 1800-talet utvecklades allt det som vi idag förknippar med Slottsskogen – djurpark, säldamm, fågeldamm, musikpaviljong, landskapsstugor och restauranger. 1936 byggdes huset som idag är Villa Belparc. Huset kom att präglas av 30-talets funktionalistiska stramhet och rationalism. Linderoths uppdrag var att skapa en ny visuell identitet och en ny webb. Vi tyckte att husets placering och karaktär var ett viktigt arv att förvalta och förädla – en destination som bygger på den unika kombinationen av huset, miljön och platsen. Utifrån dessa parametrar skapade vi en ny identitet för verksamheten.
Tjänster
Varumärkes identitet
Webbutveckling
Produktion
Co-Creation
Illustratör Oleg Beresnev