Wallstreet - Rebussar

Wallstreet – Rebussar

De senaste åren har reklamtröttheten ökat. Retargeting och identitetskränkande nätreklam är några av orsakerna, men också att allt mer reklam upplevs som tjatig, gapig och ointressant. Men det finns undantag. Folk är mer positiva till utomhusreklam än t ex reklam i mobilen, datorn och TV.

Wallstreet Media har annonsytorna på bussar och spårvagnar i Storstockholm och Storgöteborg. Det är inget nytt och coolt media. Men det är testat, beprövat och presterar effektmässigt bättre per satsad reklamkrona än de flesta kanaler.

Briefen.
Vårt uppdrag var att göra en kampanj på Wallstreets egna ytor. Dels för att öka intresset hos direktkunder, media- och reklambyråer, dels att långsiktigt påverka allmänhetens attityd till reklam på bussar och spårvagnar.

Kampanjmålet.
Vår målsättning var att göra en kul och engagerande kampanj, helt utan säljbudskap, som kunde dra i alla fall ett litet strå till stacken för att förbättra allmänhetens attityd till reklam. Med kampanjen ville vi också inspirera kreatörerna på Göteborgs reklambyråer att skruva upp idéhöjden något snäpp när buss- och spårvagnsreklam finns med på projektlistan.


Platzer - The Challenge Day

Platzer – The Challenge Day

När en företagsledning tar fram en ny strategi ska den implementeras. Alltför ofta resulterar det i trötta konferensdragningar och styrdokument som ingen bryr sig om. Mer än ledningen. Det misstaget ville inte Platzer Fastigheter göra.

Tjänster

Implementering

När ledningen hade jobbat fram en ny vision ville de försäkra sig om att alla medarbetare verkligen gick igång på den och ville se den bli verklighet. De ville helt enkelt att få varenda medarbetare att göra visionen till ”sin”.

Platzers nya vision pekade ut ett riktigt högt mål: Vi ska göra Göteborg till Europas bästa stad att arbeta.”

Ska man göra Göteborg bättre, måste man veta hur den är just nu. För att ge implementeringen en flygande start iscensatte vi ”The Challenge Day” – ett slags reality game där vi skickade ut medarbetarna över hela Göteborg. De fick fem timmar på sig att lösa en rad uppdrag som på ett eller annat sätt handlade om att hitta idéer om hur Göteborg skulle kunna bli bättre.

Medarbetarna delades upp i 10 team. Första uppdraget var att hitta teamets egen webbplats. På webbplatsen fick teamet instruktioner från spelledningen. Via webben fick de också skicka in bilder och bevis på att de utfört sina uppdrag.

Vid målgång väntade en utställning med gruppernas idéer som sedan utgångspunkt för kommande steg i implementeringen. Hur det gick till ser du om du kör igång filmen.


OBOS – Hägerneholm Park

OBOS – Hägerneholm Park

Vem vill inte ge sina barn ljusa barndomsminnen? Minnen av lek och spring mellan hus, av äventyr i skog och mark, skoldagar, bollspel, grill, kvällsdopp och långa sommarkvällar? De minnen man själv fått eller kanske aldrig fått uppleva. De vill man skänka.
Detta tog vi som utgångspunkt när OBOS – en av nordens största bostadsutvecklare, i en trög bostadsmarknad gav oss uppdraget att skapa intresse för Hägerneholm Park, ett bostadsområde med moderna och miljökloka radhus i Täby. Produkten var radhus i trä som tar tillvara på och möjliggör ekosystemtjänster. I sig själv inte unikt, men omgivningarna bjuder på ingredienser som kan skänka minnen. Här fann vi vägen. Vägen genom minnena och känslorna.

Co-creation

Emelie Zetterberg

Konceptet vi tog fram bygger på att inkludera barnen. Vi tror att föräldrar i stora beslut som husköp, tar barnen och deras behov i beaktning. Man vill ge barnen en bra plats att bo, leva och växa upp på.

En klassisk barnrumsdetalj är ABC-tavlan. En sådan har vi alla en relation till. Genom att använda ett lekfullt manér som flörtar med föräldrarnas minnen och deras drömmar om att barnen ska utveckla sin nyfikenhet och kunskapstörst, kunde vi särskilja oss från andra bostadsutvecklare. Varje bokstav fick representera någonting som har med livet i Hägerneholm Park att göra. På så sätt kunde vi blanda det känslomässiga och det mer faktatunga på ett sätt som engagerade såväl liten som stor.

Kampanjen gick digitalt samt i traditionella kanaler som print, utomhus och DR.


Castellum – Torsgatan 26

Castellum – Torsgatan 26

På en bakgata, en kort promenad från Centralen, vilar en av Stockholms bäst bevarade hemligheter. Ett landmärke som nästan fallit i glömska.  Stockholm Gasverk byggdes för över 110 år sedan efter två arkitekters vision: att väva samman arbetsplatser, boende och verkstäder i ett enda hus.

Co-creation

vingaland.se

Castellum utvecklar fastigheten till en unik miljö som kopplar samman stadsdelar, verksamheter, gårdar och idéer. Vi ville i ett tidigt skede visa att det sker något stort och viktigt på Torsgatan, bygga förväntning och nyfikenhet och etablera en destination. 


Alvhem – Identitet

Alvhem – Identitet

Alvhem startades i slutet av 2006 som motvikt till branschen som då fokuserade på antalet försäljningar, och helt hade glömt av att det handlade om försäljning av någons hem. De frågor som låg Alvhem varmast om hjärtat – människor, byggnadsvård, interiör och långsiktighet – glömdes helt bort.

Tjänster

Kund- och medarbetarundersökning
Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet
Produktion
Implementering

Co-creation

narkitekt.se

Alvhem är ett kreativt team av mäklare, hantverkare, inredare, fotografer och kommunikatörer som gör sitt yttersta för att skapa drömhem. Att deras kontor är inredningsbutiker var, och är, helt unikt i branschen. Men även mäklarbranschen utvecklas, och därför var det är dags att än en gång bryta mot branschens konventioner.

Ett drömhem består av mer än en vacker sekelskifteslägenhet, det skapas av alla de delar som skapar ett hem, som inredning, området och personliga detaljer. Målet var att skapa en identitet som kunde rama in stadsdelens alla berättelser – oavsett om det handlade om egna produktlinjer, styling, interiör, byggnadsvård, hantverk eller intervjuer med lokala kreatörer.

Den nya identiteten är framtagen för att kunna rama in all den kunskap och inspiration som Alvhem sitter på. Resultatet som pryder bland annat webbplats, butiker, påsar, hang-tags och tryckt material är essensen av Alvhem – ett möte mellan sekelskiftet och modern skandinavisk design.

Besök alvhem.com


Dagnelidklinken - Christmas inspiration from your dentist

Dagnelidkliniken - Christmas inspiration from your dentist

Det är svårt med julklappar. Förr var det otänkbart att ge bort annat än saker. Det var mjuka eller hårda paket. Men det har förändrats. Den medvetna människan idag ger bort upplevelser – gärna hållbara – i form av resor, SPA-besök eller klippkort hos massören. Men vad är nästa steg? Vi tror vi har svaret.

Tjänster

Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion

December och januari är lågsäsong inom tandvården. Snittbeläggningen sjunker med 15-20%, andelen nya kunder (patienter) är upp till 20% lägre än en ”normalmånad”. Alla som går hos en tandläkare vill undvika tandvårdsutgifter i december och januari. Den affärsmässiga utmaningen var att jämna ut försäljningen genom att minska det årliga försäljningstappet och öka beläggningsgraden i december och januari.

Lösningen fanns gömd i ett annat problem. Nämligen det vakum att många människor tycker det är påfrestande att köpa julklappar. Absolut jobbigast är det att försöka hitta på en bra julklapp till sin livskamrat. Processen är kravfylld, ångestladdad och oftast jättedyr. Så vad skulle hända om man till exempel gav sin man en rotfyllning i julklapp? Eller en smart eltandborste med internetuppkoppling till tandläkaren? En tandblekning? Eller ett psykologbesök för att bli av med tandläkarskräcken. Skulle inte sådana saker vara utmärka bevis på både kärlek och omtanke? Strategin var att få folk att ge bort ett besök på tandkliniken, eller en tandvårdsrelaterad produkt som julklapp.

För att få folk att vilja ge bort ett tandläkarbesök i julklapp, var det nödvändigt att förpacka Dagnelidklinikens produkter och tjänster på ett helt nytt sätt. Tandläkarbesöket måste få ett nytt symbolvärde – utan associationer till vård, smärta, sjukdom, tandläkardoft och bedövningssprutor. För att skapa lust att ge bort ett tandläkarbesök, måste vi skapa nya kopplingar och associationer till njutning, världsvana, lyx, design, avslappning och sinnlighet. Lösningen var ”Christmas inspiration from your dentist” – en julkatalog, starkt influerad av julkataloger från exklusiva varuhus som NK, Macys eller Harvey Nichols. Fast med en avgörande skillnad – istället för Aaltovaser, Jacobsensmycken och Burberryväskor innehöll den här julkatalogen tandläkarbesök, fluorskölj, implantatoperationer och tandhygienistbehandlingar.