Alvhem – Identitet

Alvhem – Identitet

Alvhem startades i slutet av 2006 som motvikt till branschen som då fokuserade på antalet försäljningar, och helt hade glömt av att det handlade om försäljning av någons hem. De frågor som låg Alvhem varmast om hjärtat – människor, byggnadsvård, interiör och långsiktighet – glömdes helt bort.

Tjänster

Kund- och medarbetarundersökning
Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet
Produktion
Implementering

Co-creation

narkitekt.se

Alvhem är ett kreativt team av mäklare, hantverkare, inredare, fotografer och kommunikatörer som gör sitt yttersta för att skapa drömhem. Att deras kontor är inredningsbutiker var, och är, helt unikt i branschen. Men även mäklarbranschen utvecklas, och därför var det är dags att än en gång bryta mot branschens konventioner.

Ett drömhem består av mer än en vacker sekelskifteslägenhet, det skapas av alla de delar som skapar ett hem, som inredning, området och personliga detaljer. Målet var att skapa en identitet som kunde rama in stadsdelens alla berättelser – oavsett om det handlade om egna produktlinjer, styling, interiör, byggnadsvård, hantverk eller intervjuer med lokala kreatörer.

Den nya identiteten är framtagen för att kunna rama in all den kunskap och inspiration som Alvhem sitter på. Resultatet som pryder bland annat webbplats, butiker, påsar, hang-tags och tryckt material är essensen av Alvhem – ett möte mellan sekelskiftet och modern skandinavisk design.

Besök alvhem.com


Dagnelidklinken - Christmas inspiration from your dentist

Dagnelidkliniken - Christmas inspiration from your dentist

Det är svårt med julklappar. Förr var det otänkbart att ge bort annat än saker. Det var mjuka eller hårda paket. Men det har förändrats. Den medvetna människan idag ger bort upplevelser – gärna hållbara – i form av resor, SPA-besök eller klippkort hos massören. Men vad är nästa steg? Vi tror vi har svaret.

Tjänster

Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion

December och januari är lågsäsong inom tandvården. Snittbeläggningen sjunker med 15-20%, andelen nya kunder (patienter) är upp till 20% lägre än en ”normalmånad”. Alla som går hos en tandläkare vill undvika tandvårdsutgifter i december och januari. Den affärsmässiga utmaningen var att jämna ut försäljningen genom att minska det årliga försäljningstappet och öka beläggningsgraden i december och januari.

Lösningen fanns gömd i ett annat problem. Nämligen det vakum att många människor tycker det är påfrestande att köpa julklappar. Absolut jobbigast är det att försöka hitta på en bra julklapp till sin livskamrat. Processen är kravfylld, ångestladdad och oftast jättedyr. Så vad skulle hända om man till exempel gav sin man en rotfyllning i julklapp? Eller en smart eltandborste med internetuppkoppling till tandläkaren? En tandblekning? Eller ett psykologbesök för att bli av med tandläkarskräcken. Skulle inte sådana saker vara utmärka bevis på både kärlek och omtanke? Strategin var att få folk att ge bort ett besök på tandkliniken, eller en tandvårdsrelaterad produkt som julklapp.

För att få folk att vilja ge bort ett tandläkarbesök i julklapp, var det nödvändigt att förpacka Dagnelidklinikens produkter och tjänster på ett helt nytt sätt. Tandläkarbesöket måste få ett nytt symbolvärde – utan associationer till vård, smärta, sjukdom, tandläkardoft och bedövningssprutor. För att skapa lust att ge bort ett tandläkarbesök, måste vi skapa nya kopplingar och associationer till njutning, världsvana, lyx, design, avslappning och sinnlighet. Lösningen var ”Christmas inspiration from your dentist” – en julkatalog, starkt influerad av julkataloger från exklusiva varuhus som NK, Macys eller Harvey Nichols. Fast med en avgörande skillnad – istället för Aaltovaser, Jacobsensmycken och Burberryväskor innehöll den här julkatalogen tandläkarbesök, fluorskölj, implantatoperationer och tandhygienistbehandlingar. 


Sackeus Kyrkkaffe – Identitet

Sackeus Kyrkkaffe – Identitet

Traditionen med kyrkkaffe är mycket mer än kaffe. Snarare är det en institution, där gemenskap och det som serveras till kaffet är lika viktigt. Kanske till och med viktigare. Linderoths uppdrag var att ta fram en ny förpackningsdesign för Sackeus sortiment som säljs enbart till svenska kyrkor.

Tjänster

Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet


Sverigehuset – Almedals Terrasser

Sverigehuset Almedals Terrasser – Kommunikationskoncept

Sverigehuset bygger och förvaltar fastigheter i och runt Göteborg.  De utgår alltid från platsen och målgruppen när de bygger sina hus och det ska genomsyra hela kundresan. Varje projekt får sin egen identitet för att återspegla det livet man vill att målgruppen ska längta efter.

Tjänster

Varumärkesstrategi
Varumärkes identitet
Innehållsstrategi
Webbutveckling
Kommunikationskoncept
Produktion

CO-creation

Illustratör Maria Kask

Sverigehuset tar tillvara platsens möjligheter och anpassar den till det liv du vill leva där. Hos Sverigehuset är varje projekt unikt, och det ska spegla deras hus från början till slut. Vid förra sekelskiftet var Almedal en plats i utkanten av Göteborg, dominerat av industriverksamhet. Hit sökte sig nästan uteslutande grosshandlare och industriarbetare. Några bostäder fanns knappt i området. Under 1930-talet började staden växa rejält och Almedal blev snabbt en attraktiv stadsdel att bygga bostäder i. Men trots det har uppfattningen fortsatt vara att Almedal ligger en bit utanför stan. Tillsammans med kund, arkitekter och mäklarna som skulle sälja bostäderna, ville vi försöka ändra på den uppfattningen. Det skulle bli ett hus med mycket stadskänsla och en plats för de som värdesätter det hållbara livet. För människor som hellre tar cykeln än bilen, som vill bo nära stan men ha möjlighet att odla egna grönsaker.


Dagnelidklinken - Hej Folktandvården!

Dagnelidkliniken - Hej Folktandvården!

Dagnelidkliniken är en av Nordens ledande kliniker inom tandimplantat och käkkirurgi. De är också en ny typ av tandklinik, där man samlat alla resurser som behövs för att göra kundens tandvårdsresa så behaglig och effektiv som möjligt. Här arbetar specialister, allmäntandläkare, labbtekniker, psykologer etc. 

Tjänster

Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering
Mätning och uppföljning

Den som förr behövde en remiss till specialisttandläkare i Västra Götaland fick inte ha bråttom. Som värst fick man köa över två år, vilket orsakade både smärta, lidande och sämre livskvalitet för över 40 000 människor om året. Helt i onödan. 

Problemet var att privat tandvård alltid har remitterat patienter till offentliga specialister. Av tradition har man inte gjort tvärtom, vilket har gjort att köerna hela tiden har ökat. Den offentliga vården har helt enkelt inte hunnit med.

Den offentliga vården behövde avlastning. Därför tog Dagnelidkliniken – med sina specialister och avsaknad av väntetider – initiativ till ett historiskt samarbete mellan privat och offentlig tandvård. Det onödiga lidandet måste få ett slut.   

Budskapet ”Ingen behöver längre vänta på specialisttandvård” var brett och av stort allmänintresse. Målgruppen var typ ”alla med tänder” i Västra Götaland.

Den offentliga vården behövde dessutom få information om att de kan och får remittera till privata specialister och att det inte kostar mer, varken för patienten eller samhället.

Eftersom budskapet riktade sig till en bred allmänhet var det effektivast att välja breddmedia som huvudkanal. Det seriösa och allvarsamma budskapet gjorde dessutom att dagspress blev huvudmedia. För att få extra genomslag och öka frekvens använde vi oss av spårvagnsreklam.

Men allt skulle vara bortkastat om vi inte nådde och övertygade tandläkarna på Folktandvården. För att säkerställa detta helt avgörande moment gjorde vi två saker: a) ett DR-utskick med djupare information som skickades till alla tandläkare på alla Folktandvårdskliniker i Västra Götaland och b) en kampanjhemsida som vände sig till både privatpersoner och Folktandvårdens personal.

Slutsatsen var att kampanjen hade extremt goda effektsiffror och ledde till action.


Sverigehuset – Tölö Gårdar

Sverigehuset Tölö Gårdar – Kommunikationskoncept

Sverigehuset tar tillvara platsens möjligheter och anpassar den till det liv du vill leva där. Hos Sverigehuset är varje projekt unikt, och det ska spegla deras hus från början till slut. Sverigehuset bygger och förvaltar fastigheter i och runt Göteborg.  De utgår alltid från platsen och målgruppen när de bygger sina hus och det ska genomsyra hela kundresan. Varje projekt får sin egen identitet för att återspegla det man vill att målgruppen ska längta efter.

Tjänster

Varumärkesstrategi
Varumärkes identitet
Innehållsstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion

Halland har sedan en lång tid tillbaka präglats av vackra landskap med blommande ängar och röda ladugårdar. På dessa öppna fält tycks tiden stå still och mycket av det som finns där har funnits på samma plats i flera generationer. Därför var det givet att låta omgivningarna ge inspiration till arkitekturen och färgvalen på Tölö Gårdar, liksom konceptet för hela projektet.

Sommaren 1953 var Jonas (vd på Sverigehuset) mamma på besök i trakten med sina föräldrar, och förälskade sig i området och de vackra ängsblommorna. Hon plockade så många blommor hon kunde och gjorde ett herbarium av buketten. Av de blommorna lät vi göra ett mönster. Idag blir det vackra mönstret en påminnelse om det som alltid funnits på platsen. Av mönstret skapade vi detaljer och en vacker tapet som bostadsköparna kunde välja som tillval.


Backa Läkarhus – Vaccinationskampanj

Backa Läkarhus – Vaccinationskampanj

Är det skillnad mellan vårdcentraler och vårdcentraler? Backa Läkarhus ville göra ett tydligt avtryck och förmedla något helt annat än det som är “normalt inom” vården.

Tjänster

Kommunikationskoncept
Produktion

Co-creation

Susanne Engman, illustratör

Vi på Linderoths arbetade fram ett nytt grafiskt uttryck för mottagningarna. Ett antal trevliga, kombinerbara illustrationer bildar de visuella byggstenarna. Backa Läkarhus ville också passa på att peka på att de är specialister på vaccination. Därför arbetade Linderoths även fram ett kommunikativt koncept, som skulle kunna användas både i det digitala och fysiska rummet, där Backa Läkarhus kunskap inom vaccination kommuniceras till befintliga kunder.

 

 

 

 


Barnens Livräddningsskola – Webb

Barnens Livräddningsskola – Webb

Svenska Livräddningssällskap är en ideell organisation som arbetar för en ökad säkerhet vid våra vatten och isar. I stadgarna står det att vi ska arbeta inom tre områden; simkunnighet, livräddning och säkerhet.

Tjänster

Nulägesanalys
Kund- och medarbetarundersökning
Digital Strategi
Innehållsstrategi
Webbutveckling

Alltför många barn drunknar fast de kan simma. Alltför få barn vet vad de ska göra i en nödsituation i vattnet, på isen eller i båten. Problemet är inte simkunnigheten, utan att det saknas kunskap. Dessutom är det skolans uppgift att sprida vattenkunskap, men lärarna har inte haft det lätt, eftersom det inte finns några läromedel. Därför har Svenska Livräddningssällskapet startat Barnens Livräddningsskola.

Linderoths uppgift var att hitta ett sätt att sprida vattenkunskap genom skolorna för att rädda fler barns liv. Lösningen blev en öppen, webbaserad kunskapsbank för alla lärare. På kunskapsbanken kan lärare och föräldrar hämta lektioner, tips och lekar i form av filmer, bilder och texter. De kan också ladda upp egna lektioner som granskas, godkänns och publiceras av av erfarna simlärare.

Besök barnenslivraddningsskola.se


Mio – Enok & Thompson

Mio – Enok & Thømpson – Varumärkeslansering

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning, som brinner för att förgylla kundernas liv hemma med riktiga möbler och prisvärd kvalitet. Efter att ha levererat inredningslösningar i över 50 år var det dags för ett eget varumärke.

Tjänster

Varumärkesstrategi
Varumärkeshierarki
Varumärkes identitet
Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering

Mio är ett av den svenska möbeldetaljhandelns mest uppskattade varumärken. Med butiker på ett 70-tal platser i Sverige fanns både möjlighet och kapacitet att ytterligare stärka sitt erbjudande och sin position genom att skapa ett eget produktvarumärke.

Linderoths uppdrag blev att positionera, designa och lansera ett varumärke som genomsyrades av Mios värderingar: Personligt, Stilsäkert, Affärsmässigt och Kvalitativt. Sortimentet skulle bestå av särskilda kollektioner i utvalda produktkategorier.

Varumärket Enok & Thømpson lanserades genom en kollektion av högkvalitativa sängar med tillbehör.
Genom att lansera ett premiumvarumärke kunde vi öka intresset för och driva en hel kategori samtidigt som vi gav kunderna valmöjlighet med en tydlig prisstege.


Villa Belparc – Identitet

Villa Belparc – Identitet

I slutet på 1800-talet utvecklades allt det som vi idag förknippar med Slottsskogen – djurpark, säldamm, fågeldamm, musikpaviljong, landskapsstugor och restauranger. 1936 byggdes huset som idag är Villa Belparc. Huset kom att präglas av 30-talets funktionalistiska stramhet och rationalism. Linderoths uppdrag var att skapa en ny visuell identitet och en ny webb. Vi tyckte att husets placering och karaktär var ett viktigt arv att förvalta och förädla – en destination som bygger på den unika kombinationen av huset, miljön och platsen. Utifrån dessa parametrar skapade vi en ny identitet för verksamheten.

Tjänster

Varumärkes identitet
Webbutveckling
Produktion

Co-Creation

Illustratör Oleg Beresnev