Volkswagen – Går på vatten

Volkswagen – Går på vatten

När Volkswagen Göteborg berättade att de var stolta sponsorer till Båtmässan trodde vi de skojade. Det är självklart ett uppenbart båtfokus på mässan. Båtmässan är inte bara ett ställe där man drömmer om favoriter, plockar lite pennor och går hem med en broschyr. Det är handelsdagar. Med en avslutningsfrekvensen på ca 70% hos alla utställare var det tydligt att en bil kommer få svårt att sno åt sig intresset i den miljön.

Tjänster

Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering

Co-creation

We are Bryssel

Vårt uppdrag blev alltså att besvara frågan; Hur kan vi få folk att prata om en bil, på en båtmässa? Lösningen. Först och främst måste vi acceptera det naturliga fokuset från besökarna, de vill ha båt. Vi måste spela på deras planhalva och till detta lägger vi byggstenarna: Produkten. Förändring. Rolighet. Och en vision. Tänk om det var möjligt att ta med sig bilen på båtsemestern. Vilken grej. Så mycket älskar vi bilar. Men framförallt så mycket älskar vi förändringar. Vi vill så ett frö i varje besökares huvud om att man inte måste leva båtlivet som det alltid har gjorts. Vi vill något mer. Vi vill se en förändring, en rolig sådan. En som drivs av värme och humor istället för en rosslande gammal bensindriven utombordare. Och alla goda idéer startar med en prototyp, vare sig den heter Bubbla, Golf eller Minibuss. Så vi tillverkade en och ställde ut den på båtmässan. Vi kallade den Pontoon. Resultatet. Omdömen som ”Det mest innovativa på mässan är troligtvis Volkswagens bilsläp för båtar” tillsammans med ett 20-tal artiklar på nätet,  dagspress, och båt- och biltidningar bidrog till att lyfta vår skapelse. Det går med andra ord att göra ett bilmärke till en av höjdpunkterna på en båtmässa. Och som en liten avslutande detalj; Pontoonen hade flera köpare redan innan den premiärvisats på Båtmässan.


Volkswagen – Drive-in-Bilografen

Volkswagen – Drive-in-bilografen

Hisingen var tidigare en vit fläck för Volkswagen, men nu var det dags att ta det första spadtaget till en strategiskt viktig anläggning i Göteborg.

Tjänster

Kommunikationskoncept
Produktion
Implementering

CO-creation

We are Bryssel

Men hur får vi folk att bry sig om en ny bilanläggning? Vi ville göra något riktigt kul för alla Hisingsbor, något man kunde prata om länge. Går det att få folk att lägga en fredag-, lördag- och söndagskväll Volkswagens nya lokaler på Hisingen? Vi bestämde oss för att bjuda in till en stor inflyttningsfest, och skapade en drive in-bio där vi bjöd på mat och obegränsat med popcorn.

Det kom 4000 besökare på en helg. Säljmålen överträffades med 200 %. Efter årets slut hade man sålt mer än dubbelt så många bilar som förväntat.


Alvhem – Webb

Alvhem – Webb

Alvhem startades i slutet av 2006 som motvikt till branschen som då fokuserade på antalet försäljningar, och helt hade glömt av att det handlade om försäljningar av hem. De frågor som låg Alvhem varmast om hjärtat – människor, byggnadsvård, interiör och långsiktighet – glömdes helt bort.

Tjänster

Nulägesanalys
SEO-analys
Varumärkesstrategi
Digital Strategi
Innehållsstrategi
Webbutveckling
Produktion
Implementering

Co-creation

We made you look

För att bättre förstå Alvhems digitala närvaro och dess roll i kundresan tog Linderoths fram en användaranalys. Resultatet pekade på något speciellt – webbplatsen som kontaktpunkt är inte en säljkanal. Skälet till att mer än en halv miljon människor besöker alvhem.com varje år handlar snarare om inspiration.

Alvhem är mäklaren som förändrade branschen genom att bli en lika stark inspiratör som inredningsmagasinen. Det ville vi förstärka genom att erbjuda besökaren en bättre upplevelse med fördjupat innehåll kring de frågor som är centrala för att skapa drömhem: Bostadsaffären, Byggnadsvård, Interiör, Människor och Stadsdelen.

Alvhem har tillgång till riktiga hem och människor och har därför en unik källa till inspiration och kunskap. Den nya webbplatsen är ett verktyg för att ta till vara på alla de stories som Alvhem möter i sina stadsdelar. Med ett enkelt CMS, ett redaktionellt tänk och en guide för tone-of-voice, aktiveras flera i organisationen för att stärka relationen till både köpare och säljare – inte bara under tiden då de är i köp-och säljprocessen.