Vår bloggpost nummer ett.

Därför är det en bloggrubrik som är både bra och dålig på samma gång.

Här kommer det: Historiens absolut första blogginlägg på Linderoths hemsida. Vi hoppas djupt att vi kan leva upp till dina (med rätta) högt uppskruvade förväntningar.

Vad vill vi med bloggen.
Enklast är kanske att säga vad den här bloggen INTE kommer att vara. Och det är ”säljande” eller ”självpromotande”. Sådana bloggar har vi alla sett, gäspat åt och lämnat för evig tid. Däremot vill vi gärna att du ska tycka att vi har intressanta saker att säga, att du har nytta av det vi berättar och ibland kanske det mest blir trams, fastän ett bra trams.

Först ett varningens ord…
Det här är ju en FÖRETAGSBLOGG. Bland alla kategorier av blogg måste FÖRETAGSBLOGGEN vara den i särklass ointressantaste sortens bloggar man kan hitta.

Standardangreppssättet att nämligen att skriva om det som företaget är intresserat av att skriva, istället för att vända sig till läsaren med det som läsaren (kunden) är intresserad av att läsa. I FÖRETAGSBLOGGEN kan man läsa ”nyheter” om lanseringar, säljframgångar, produktvarianter. Saker som företaget har svettats med i flera år och äntligen baxat i mål. Sådant hamnar i FÖRETAGSBLOGGEN, utan en tanke på hur man vill att läsarna ska reagera. ”Nämen? Har frukostflingorna fått en ny, spännande förpackning! Vilken grej!

…sedan ett bra exempel.
Men det finns exempel bra företagsbloggar också. Som haft kraften att förvandla källarfirmor till branschledare. Hur har de gjort?

Ett klassiskt och kanske så bra exempel att det nästan är uttjatat är River Pools. Ett paradexempel på marknadsföring genom hög EQ-faktor. Jag ska inte trötta ut er med hela storyn, men här är huvuddragen.

River Pools var ett mindre poolföretag som drabbades hårt av bolånekraschen 2008. Marknaden försvann. Kunderna försvann. Intäkterna försvann. För inte bara stå och se på när företaget gick i konkurs, började ägaren blogga. Eller rättare sagt, de svarade på de vanligaste frågorna folk ställde till dem – på sin blogg. Så när folk googlade på ”vad kostar en pool”, så fanns ett torrt men vettigt svar på River Pools hemsida. Det var de som bäst mötte kunderna i deras funderingar. Det gav förtroende. Och skapade affärer.

…sedan ett bra exempel.Det här är bara ett sätt.
Det finns naturligtvis fler. En blogg kan ha många former och kanaler. Det kan vara filmer, texter, poddar eller en kombination av alltihop. Poängen är att du är sökbar, kan finns för att hjälpa folk i deras problem – när kunden vill. Alltså, när som helst. Och var som helst.

Fem tips. Sedan skriver du en perfekt företagsblogg.
För att knyta ihop säcken, så vill jag peka tillbaka till rubriken. Varför den är både bra och dålig? Bra är den, för att den är korrekt och relevant. Men det som gör den dålig (som rubrik på en företagsblogg) är att den utgår ifrån vårt perspektiv – inte från ditt.

För att sätta lite plåster på såren tänkte jag avsluta detta första inlägg med fyra tokenkla bloggråd. Följ dem så klassar du ut 90% av alla konkurrerande företagsbloggar. Minst. Här kommer de:

 

  1. Fundera inte på hur du ska knö dig in folks mediaflöde med säljande bloggbudskap. Du har kunskaper som kunden inte har. Utnyttja det. Ge dina kunder svar på små och stora frågetecken som de brottas med. Då blir du intressant. Då söker folk upp dig.
  1. Ett företag kan inte skriva. Men det kan människorna som ÄR företaget. Skriv som en person, en levande människa som förmedlar något till en annan människa.
  1. Dialog är mer attraktivt än monolog. Uppmana till kommentarer. Lägg krut på att besvara dem. Då får du samtidigt mängder av bränsle till nya saker att blogga om.
  1. Ställ dig på kundens sida. Då får du kunden att vilja köpa. Bättre säljknep finns inte.

Det var det hela.

Tack för att du läst. Kommentera gärna. Fråga gärna. Eller slå näven i bordet och säg emot. Dörrarna står helt öppna.

Ha det fint

/Michael Schultz
Copywriter etc. på Linderoths