I lunchrum och stadsrum - en redesign av Newbody-katalogen och den blev en utomhuskampanj.

För ett tag sedan fick Linderoths uppdraget att designa om Newbodys kataloger. Första steget var självklart att sätta in i hur den används, av vem och vid vilka tillfällen. Två sätt: aktivt av säljare när de hälsar på sina kunder, eller genom att katalogen ligger i fika- och lunchrum runt om i Sverige. Målet blev därför att pricka in en utformning som ligger mitt emellan en säljkatalog och ett magasin.

Därefter såg vi över innehållet. Vi ville sätta mer fokus på människor i katalogen och inte bara använda dem som modeller. Varje nummer innehåller nu en intervju med en spännande person med lika spännande erfarenheter och perspektiv. Vi lär känna olika eldsjälar genom deras motgångar, framgångar och råd inför livet – saker som barn och ungdomar, och deras föräldrar, kan behöva läsa ibland.

Som omslagsbild plåtas alla intervjupersoner i en vit Newbody t-shirt. Det är ett ikoniskt plagg genom popkulturen som skär genom flera led. Men framförallt tycker vi det är ett jämställt plagg sätter den fokus på personen i den. Det gillar vi. Endast ett undantag från det uniforma har tillåtits. You guessed it – Pride-numret såklart.

Sälj och köpstöd i grafisk form
En viktig del av katalogens design handlar om att skapa ett nyhetsvärde till säljarna. De vill ha en ny rolig katalog att gå ut med, därför finns det i den nya designen en färgram som skiftar för varje edition. Här är lite andra saker som vi såg över för att renodla katalogens intryck och hjälpa kunden att köpa:

• Minskade antal grafiska element så att de kvarvarande får uppfylla sitt syfte bättre

• Tonade ned priskommunikationen – alla paket kostar nämligen alltid 150 kronor

• Uppdaterade systemet och looken för splashar som belyser särskilda produktegenskaper. Tex: eko, nyheter, produktuppdatering, storlekar, smart design och 2-i-1-paket.

• Underlättade val av produkt genom att visa varje modells längd och storlek på plagg

• Kompletterande med produktbilder på detaljer – nyckelfickor, mesh och liknande.

• Utökade produkttexter med mer info om material och annat.

• Utredde pappersval och tryck något för att öka kvalitet och återgivning på mörka produktbilder. Det hela slutade i några förtydligande retuscher.

Andra saker vi såg över:
• Tydliga ytor för den egna ”annonseringen: nyheter som webbshop och snabb leverans bla.

• En ny del ”Drömmar som blivit verklighet” skapades för att visa vart alla intjänade pengar faktiskt går till – träningsläger, turnering, skidskoslip och hästar med tillhörande hö.

• Större fokus på träningskläderna genom att visa dem i den miljö de hör hemma. Vi adderade till content med hjälp av PT Lisa Wihlborg. Artikeln ”Träningstips till dig som avskyr träningstips” blev ett stående element.

• Ett filter för att välja bilder från plåtningen ville vi fokusera på kroppen ur fler aspekter än bara dess form.

• Att må bra är det viktiga – inte att se bra ut.

Standardangreppssättet att nämligen att skriva om det som företaget är intresserat av att skriva, istället för att vända sig till läsaren med det som läsaren (kunden) är intresserad av att läsa. I FÖRETAGSBLOGGEN kan man läsa ”nyheter” om lanseringar, säljframgångar, produktvarianter. Saker som företaget har svettats med i flera år och äntligen baxat i mål. Sådant hamnar i FÖRETAGSBLOGGEN, utan en tanke på hur man vill att läsarna ska reagera. ”Nämen? Har frukostflingorna fått en ny, spännande förpackning! Vilken grej!

En förlängning ut i stadsrummet.
Under arbetet dök det dessutom upp en möjlighet att synas runt om i Sverige. Vem skulle säga nej? Inte Newbody. Och även om det bara var 16 timmar till lämning, så kunde vi inte mer än följa färg. Så kanske såg du Newbodys uppdaterade look på stan runt om i Sverige när de prydde en samling utomhusskyltar?

Så här är det: Att åka på klassresa eller träningsläger ger minnen och vänner för livet. Tyvärr visar statistiken att ett av tio i barn inte har råd att åka med. Men om klassen tjänar ihop pengarna så kan alla följa med. Och alla ska med. Därför ville vi visa, för både säljare och köpare, att Newbodys kläder kan förverkliga drömmar.

Som ansikten utåt för kampanjen bad våra kompisar som intervjuats för katalogerna att ställa upp som affischnamn. Med några timmar kvar till deadline var vi otroligt tacksamma att de ville ställa upp. Fint blev det också, om vi får säga det själva.