Dagnelidkliniken - Christmas inspiration from your dentist

Det är svårt med julklappar. Förr var det otänkbart att ge bort annat än saker. Det var mjuka eller hårda paket. Men det har förändrats. Den medvetna människan idag ger bort upplevelser – gärna hållbara – i form av resor, SPA-besök eller klippkort hos massören. Men vad är nästa steg? Vi tror vi har svaret.

Tjänster

Strategi & Målbild
Varumärkesstrategi
Kommunikationskoncept
Produktion

December och januari är lågsäsong inom tandvården. Snittbeläggningen sjunker med 15-20%, andelen nya kunder (patienter) är upp till 20% lägre än en ”normalmånad”. Alla som går hos en tandläkare vill undvika tandvårdsutgifter i december och januari. Den affärsmässiga utmaningen var att jämna ut försäljningen genom att minska det årliga försäljningstappet och öka beläggningsgraden i december och januari.

Lösningen fanns gömd i ett annat problem. Nämligen det vakum att många människor tycker det är påfrestande att köpa julklappar. Absolut jobbigast är det att försöka hitta på en bra julklapp till sin livskamrat. Processen är kravfylld, ångestladdad och oftast jättedyr. Så vad skulle hända om man till exempel gav sin man en rotfyllning i julklapp? Eller en smart eltandborste med internetuppkoppling till tandläkaren? En tandblekning? Eller ett psykologbesök för att bli av med tandläkarskräcken. Skulle inte sådana saker vara utmärka bevis på både kärlek och omtanke? Strategin var att få folk att ge bort ett besök på tandkliniken, eller en tandvårdsrelaterad produkt som julklapp.

För att få folk att vilja ge bort ett tandläkarbesök i julklapp, var det nödvändigt att förpacka Dagnelidklinikens produkter och tjänster på ett helt nytt sätt. Tandläkarbesöket måste få ett nytt symbolvärde – utan associationer till vård, smärta, sjukdom, tandläkardoft och bedövningssprutor. För att skapa lust att ge bort ett tandläkarbesök, måste vi skapa nya kopplingar och associationer till njutning, världsvana, lyx, design, avslappning och sinnlighet. Lösningen var ”Christmas inspiration from your dentist” – en julkatalog, starkt influerad av julkataloger från exklusiva varuhus som NK, Macys eller Harvey Nichols. Fast med en avgörande skillnad – istället för Aaltovaser, Jacobsensmycken och Burberryväskor innehöll den här julkatalogen tandläkarbesök, fluorskölj, implantatoperationer och tandhygienistbehandlingar.